Eprylar.se


Go to content

Villkor

Information




1. Köp

1.1 Träffande av avtal
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning i de fall den beställda varan är slut i lager, om beställd kvantitet överstiger lagerfört antal artiklar, om maxantal per kund uppnåtts eller vid tekniska fel.

Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. Avtalen arkiveras. Ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande.

1.2 Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas.


2. Priser och betalning

2.1 Pris
I priserna ingår moms. Avgifter för frakt och eventuellt postförskott tillkommer på varor som köps via Internet. Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som vi (Eprylar) inte råder över, t.ex. krig, strejk, naturkatastrofer etc.

2.2 Betalsätt
Beställningar överstigande 50 000 kr levereras enbart med betalsätt direktbanksbetalning och kortbetalning.

Du kan välja mellan följande betalsätt:

Postförskott.

Postförskott/Kontant vid leverans - du betalar på Postens Serviceställe eller vid dörren när hemleverans sker. Vid ett beställningsvärde på 10 000 kr eller mer där leveranssättet är Posten Hempaket eller Hemleverans Pall, måste en postväxel användas, där mottagaren skall vara Posten Meddelande AB. En postväxel införskaffar du enkelt på din bank. Postförskottsavgift på 69 kr tillkommer. Om du inte har möjlighet att hämta ut ditt paket inom på avin angiven tid (normalt 14 dagar), kontakta Eprylar för förlängd liggtid. Vid förlängd liggtid tar vi ut en avgift på 100 kr.

Vid betalning mot Faktura privat, skickas e-faktura till den e-post som uppgivits vid beställningstillfället. Faktura skickas via vanlig post. Observera att betalning måste ske innan leverans av varorna.

Av säkerhetsskäl levererar vi enbart till din folkbokförda/registrerade adress vid betalning med faktura. Genom att matcha personnummer/organisationsnummer mot folkbokförd/registrerad adress försäkrar vi oss om att ingen beställer varor i ditt/företagets namn och får dem levererade till sin adress istället.

Maxbelopp för beställning mot postförskott är 50 000 kr.

Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss (Eprylar) och dig.

2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto och i andra hand via avi. Återbetalningen sker normalt inom 10 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.


3. Leveranser

3.1 Leveranstid
Leveranstiden avgörs beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

För företag är leveransvillkor DDP (DeliveryDutyPaid).

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar.

3.2 Leveranssätt
Fraktkostnaden varierar beroende på leverenssätt och storlek.

Brev - Beställning som har en mindre vikt och volym kan beställas med leveranssätt Brev. Detta leveranssätt kan användas för alla betalsätt förutom postförskott. Beställningen kommer då att levereras direkt i din brevlåda.

Postpaket - Beställning som väger mindre än 20 kg kan beställas med leveranssätt Postpaket. När din beställning har anlänt till Postens Serviceställe (t.ex. en närliggande ICA-affär eller en bensinstation i din hemort) skickas en avisering till dig. Det finns två olika sätt att få aviseringen på; SMS-avisering till din mobiltelefon eller pappersavisering. För att hämta ut postpaket krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Pappersavisering: När ditt paket anländer till Postens Serviceställe skickas en avi hem till dig. Ta med dig avin och din legitimation till det anvisade Servicestället för att lösa ut din beställning.

Hempaket - Genom att välja leveranssätt Hempaket får du din beställning levererad till din dörr helgfri vardag mellan kl. 17.00-21.00. När godset har anlänt till din hemort kontaktar Posten dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telefonnummer 0771-33 33 10 för bokning av ny tid. Notera dock att Posten då tar betalt enligt den lokala budtaxan som finns i din hemort.

Hemleverans Pall - Tyngre och större gods levereras med leveranssätt Hemleverans Pall. Hemleverans Pall levereras till gatuplan helgfri vardag mellan kl. 08.00-16.00. När godset har anlänt till din hemort kontaktar Posten dig för bokning av utkörningstid. Därför är det viktigt att du på din kundbild registrerar det telefonnummer du blir nådd på under dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på telefonnummer 0771-33 33 10 för bokning av ny tid. Notera dock att Posten då tar betalt enligt den lokala budtaxan som finns i din hemort.

Observera att för dig som bor på en lantbrevbärarlinje gäller följande:
Du som väljer leveranssätt Hempaket eller Hemleverans Pall kommer att få en avi lämnad i din brevlåda. Därefter ska du kontakta Posten på telefon 0771-33 33 10 för utkörning av din beställning. Utkörning sker under helgfri vardag mellan 08.00-16.00. I de fall beställningen väger mer än 35 kg måste den gå med lastbil, vilket kan innebära att leveranstiden förlängs med ca 1-2 vardagar.

Företagspaket/Företagsadress – När företag beställer med leveranssätt Företagspaket sker leveransen endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postens Företagscenter eller Postens Åkeri. Försändelser som väger mer än 35 kg kan ej skickas som företagspaket. Företagspaket kan endast levereras till företagsadress, ej boxadress. Observera att privatpersoner inte kan välja leveranssätt Företagspaket.

3.3 Leveransförsening
Leveransförseningar meddelas till dig via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening.

3.4 Varor som är slut i lager
Eprylar förbehåller sig rätten att skicka en likvärdig produkt om en produkt skulle vara slut i lager. Om du inte är nöjd med ersättningsprodukten har du full returrätt, utan extra kostnad för dig som kund.

3.5 Transportrisken
Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

3.6 Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Eprylar. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Om din produkt visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till Eprylar för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. Eprylar kommer då att reklamera transportskadan till Posten samtidigt som vi omgående levererar en ny försändelse till dig. Vi rekommenderar därför att du anmäler transportskadan inom 1-3 arbetsdagar från att du mottagit försändelsen. För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig är det lättast att anmäla detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till Posten ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Eprylar. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

3.7 Delad order
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. Du kommer heller inte att bli debiterad någon extra postförskottsavgift

3.8 Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket debiteras du 395 kr för tillkomna omkostnader.

4. Garanti

4.1 Garantins längd
Vi ger dig 1 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. I de fall tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd.

Förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. projektorlampor, batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

4.2 Garantins omfattning
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande från Eprylar.

Produktgarantin för LCD/Plasma-skärmar ges med förbehåll för pixelfel. Vid pixelfel hänvisar Eprylar till tillverkarens pixelgaranti, vilka skiljer sig från produkt till produkt.
(Se tillverkarens hemsida för mer utförlig information kring pixelgarantin)

4.3 Undersökning
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver Eprylar eller någon av våra samarbetspartners undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

4.4 Utnyttjande av garantin
Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta dokument sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligger i förpackningen.

5. Ångerrätt/Öppetköp

5.1 Allmänt
Vi erbjuder öppet köp.
Öppet köp benämns därför i dessa villkor som ångerrätt.


Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 kalenderdagar från det att du tagit emot varan. Information kring ångerrätten återges i dessa köpvillkor. När du beställer via Internet kommer du även att få denna information i samband med din orderbekräftelse.

Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan.

Vad är en produktförpackning? Produktförpackningen är en särskilt framtagen förpackning som är unik för varan. Den har bilder och texter med syfte att förklara och tydliggöra varans funktion och egenskaper. Den skyddar produkten samt dess tillbehör och erfordras för att kunna sälja varan igen. Detta gäller inte transportemballage, varmed avses ett emballage som inte är framtaget för en specifik produkt och vars syfte endast är att skydda produkten under transporten.

För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick och bör skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten. Vid retur via Posten rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt produkten. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.

Eprylar förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera självkostnadspris för det som saknas. Exempelvis är självkostnadspriset för en fjärrkontroll i normalfallet 500 kr.

Så här rekommenderar vi dig att göra en retur:

Fyll i returblanketten. Den sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka alternativt i förpackningen. Genom att göra detta kan vi ge dig en bättre och snabbare service. Om din retur väger mindre än 20kg postar du den via Postens Serviceställe. Vid returer över 20kg kontaktar du Eprylar för att få utsänt en returfraktsedel. Detta för att Postens Serviceställe inte kan hantera paket som väger över 20 kg. Betalningen för returfrakten justerar vi i samband med utbetalningen av dina pengar.

Tänk på att du har ansvaret för att produkten är väl skyddad i transporten tillbaka till oss. Paketera varan väl. Varan bör returneras i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget som är tillverkat för att skydda produkten. Lägg sedan denna kartong i det transportemballage som produkten levererades i till dig. Om du inte har kvar detta emballage så går det självklart bra med likvärdigt emballage istället. Tänk därför på att spara dessa kartonger, åtminstone under de 14 dagar som din ångerrätt gäller.

Returer som innehåller värdegods bör skickas som rekommenderad post. Spara kvittot!

Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Eprylar kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

5.2 Undantag
Ångerrätten gäller inte för en tjänst där fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen. Exempel på sådana produkter är abonnemang såsom Mobiltelefoni och Digital-TV.

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som 0snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud-eller bildupptagning, t.ex. en DVD-film, eller ett förseglat datorprogram där förseglingen har brutits.

Ångerrätten gäller endast om produkten är i väsentligen oförändrat skick.

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.

6. Reklamationsrätt


På samtliga varor har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. För att utnyttja din reklamationsrätt, kontakta Eprylar.

7. Medhjälp vid ångerrätt, garantiärenden eller reklamation

Vid garantiärenden (punkt 4), ångerrätt (punkt 5) samt utnyttjande av reklamationsrätt (punkt 6) behöver vi din hjälp att tillhandahålla produkten till oss. Vid garantiärenden skickar Eprylar en returfraktsedel till dig. Vid ångerrätt och reklamation ombesörjer du själv transport till Eprylar.
Efter kontakt med Eprylar.


Eprylar hämtar således inte upp produkten fysiskt hemma hos dig.


8. Anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB

Vid försäljning av apparater innehållande tv-mottagare (t.ex. TV, inspelningsbar DVD, digitalbox, tv-tuner till dator mm.) har Eprylar anmälningsplikt till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att vi inom 30 dagar efter genomförd försäljning måste uppge sådan information som krävs för att kunna fastställa avgiftsplikten för televisionsmottagare (det som vanligtvis kallas TV-licens). Informationen Eprylar skickar är: namn, adress och telefonnummer på köparen. Om vi ej fullgör vår anmälningsplikt drabbas vi av böter. Anmälningsplikten styrs av "Lagen om TV-avgift" (1989:41) 8 §.



11. Övrig information


Back to content | Back to main menu